Tillid, fleksibilitet og specialistviden er nøgleord for det mangeårige samarbejde mellem Nordelektro og Aalborg Havn.
Det er dyrt, når et skib må ligge stille i havn, fordi kranen, der skal laste eller lodse godset, er havareret. Derfor har Aalborg Havn valgt at gå meget grundigt til værks, når det kommer til at holde sine kraner i drift.
Havnen råder i dag over tre store mobilkraner, tre last- og håndteringsmaskiner og to kulkraner. Nordelektro står for at servicere og reparere alle kranerne.
– Kranservice er et specialiseret område, hvor det kræver en helt særlig viden at udføre opgaverne. Nordelektro er en meget seriøs og pålidelig leverandør, og det er et samarbejde, som i høj grad er baseret på tillid, siger kranformand Frank Sørensen fra Aalborg Havn.
Specialister med indgående kendskab
Aalborg Havn er en af Nordelektros største og ældste kunder. Samarbejdet strækker sig helt tilbage til 1950’erne og har løbende udviklet sig i takt med, at kranerne på havnen er blevet større og mere avancerede.
– Før i tiden blev skibene serviceret af stationære, manuelt betjente kraner, der kørte på skinner. I dag er det højteknologiske mobilkraner med PLC-styring. Vores folk er specialister og kender alt til maskineriet og rutinerne derude. Det gør, at vi kan holde mængden af driftstop nede på et absolut minimum, siger overmontør Lars Henriksen.
Skulle uheldet alligevel være ude, står Nordelektro på havnen i løbet af 20 minutter. Det gjorde de også for et par år siden, hvor en af kranerne var ude for et uheld, som beskadigede det nederste førerhus:
– Beskeden fra leverandøren var, at kranen ikke kunne komme op at køre igen uden et nyt førerhus. Det var vi ikke enige i, så vi tog udfordringen op, fortæller Lars Henriksen.
Efter to dage med diverse omkoblinger fik Nordelektro kranen i gang, og det lykkedes at holde den kørende, indtil det nye førerhus ankom seks uger senere.
– Det er noget ganske særligt at arbejde med kranerne på havnen, fordi sikkerhed er så stor en faktor. Alt er stort og svært at håndtere, og du skal kende dine forholdsregler, ellers kommer du galt afsted. Og så skal du ikke være bange for højder, understreger Lars Henriksen.