Pressemeddelelse: Efterdønninger fra corona-krisen, inflation og udskiftninger på nøglepositioner gav røde tal på bundlinjen i 2021/22. Men året sluttede positivt – med den hidtil største service-kontrakt i Nordelektros historie – og det skaber optimisme hos den nye direktør.
Et opgavemæssigt efterslæb fra corona-nedlukningerne kombineret med galopperende energipriser og tårnhøj inflation skabte udfordringer for Nordelektro gennem det meste af 2022. Det kan aflæses i det netop offentliggjorte 2021/22-regnskab, hvor resultatet er et utilfredsstillende underskud på 2,6 mio. kr. efter skat.
– De ydre omstændigheder har været udfordrende for os. Men vi må samtidig erkende, at vi ikke har været hurtige og dygtige nok til at tilpasse vores forretning til en ny virkelighed. Det er der flere grunde til. Vi har været igennem en turbulent periode med udskiftning på flere nøglepositioner. Yderligere har vi stået med et internt IT-projekt, der har taget en stor del af vores fokus i en lang periode. På den positive side hæfter jeg mig dog ved, at vi trods udfordringerne har været i stand til at fastholde det høje serviceniveau ud mod vores kunder, siger adm. direktør Jesper Christiansen.
Landsdækkende Teknisk Facility Management
Jesper Christiansen kom til Nordelektro fra et job som direktør for Teknisk Service hos ISS i januar 2023 og har siden sin tiltræden haft fokus på at effektivisere og tilpasse organisationen. Tiltagene forventes at få fuld effekt mod slutningen af året, så Nordelektro igen tjener penge fra begyndelsen af regnskabsåret 2023/24, som påbegyndes til oktober.
– Herfra går det stille og roligt fremad. I første omgang er fokus på at tilpasse organisationen til den situation, vi befinder os i. Men ambitionerne er der ikke ændret på. Vi vil udvikle Nordelektro til en landsdækkende Teknisk Facility Management-udbyder. Det har virksomheden potentialet til. Men vi skal på alle parametre arbejde mere intelligent med forretningsudvikling, end vi har gjort hidtil, fastslår Jesper Christiansen.
30 % flere tekniske anlæg i service for andet år i træk
Han bygger en stor del af sin optimisme på, at Nordelektro i 2022 formåede at øge antallet af tekniske anlæg i service med omkring 30 % for andet år i træk. Virksomheden servicerer i dag flere end 8.200 tekniske anlæg og landede i efteråret sin største serviceaftale nogensinde – som Teknisk Facility Management-partner for JKF Industri, der fremstiller komponenter til procesventilation. Aftalen med JKF omfatter knap 1.200 tekniske anlæg – alt fra porte, pallesystemer og kraner til termografering og ABA/ABV – og er for alvor blevet rullet i gang hen over årsskiftet, hvor Nordelektros grå servicebiler har været hyppige gæster på JKF’s 25.000 kvm. store fabrik i Als.
Optimismen hos Nordelektro skyldes også, at man efter et par vigtige nyansættelser nu har fået det nye team helt på plads. I februar startede Allan Nass som ny salgschef. Han har, ligesom Jesper Christiansen, en baggrund fra ISS’ tekniske afdeling. Og i marts er Kasper T. Nielsen tiltrådt som ny økonomichef. Han kommer senest fra en stilling som Business Analyst hos Wrist Ship Supply.
For regnskabsåret 2022/23, der løber frem til udgangen af september måned, forventer Nordelektro et mindre underskud.